En saber mei / En savoir plus

Melusina e Ròbert lo Diable
Mélusine et Robert le Diable
1. Legenda d'ací e d'en lòc mes
1. Légende d'ici et d'ailleurs


Graulhas en mauparat
Grenouilles en péril
2. Maus navèths : malaudia e envadidors
2. Nouveaux maux : maladie et envahisseurs

MELUSINA E ROBERT LO DIABLE
Robèrt II, hilh de Mabille de Bellême e de Rogèr de Montgomery, en 1066, qu'ei au costat de Guilhem lo Conquistador, tà la conquista de l'Inglatèrra. Vadut Senhor de Bellême, que passa sa vita a combater los sons vesins deus Comtats deu Perche e deu Maine. Son espaventable fama de barbarias e de tradidas, qui'u valen d’estar escominjat peu avesque de Sées, l'an hèit aperat « lo Diable ». En 1111, tà la guèrra enter lo hilh deu Guilhem lo Conquistador, Enric Ièr, rei d’Inglatèrra, e Loïs VI lo Gròs, que passa au servici deu Rei de França, hè presonèr lo son eternau enemic, Rotrou III, Comte deu Perche e ataca, pilha e hica lo huec a Mortanha, lo son fiu. Loïs lo Gròs que'u hida ua mission de patz auprès d’Enric Ièr qui'u hè arrestar. De cap aqueth dia, ne'n saben pas mei arren d'eth. Enric Ièr que prèn Bellême en 1113, dab l'ajuda de Rotrou III qui confisca lo son cabau.
La legenda conta que randoleja tostemps hens la seuva de Morla on ei con.honut, a còps, dab lo Rei Artús. Melusina :
Jan d'Arras, au XIVau sègle, imortalisa la hada Melusina hens « La Noble Histoire de Lusignan ». Qu’ei un personatge legendari hòrt ancian, representat dab alas e ua coda de sèrp. Hens legendas de totas qui l’evocan, que prèn forma umana e esposa un senhor qui ne l'a pas de véder au banh. Tròp curiós, que's deisha préner a la temptacion e la troba dab la soa coda de sèrp qui torna possat au contacte de l'aiga. Que's jeta lavetz per la frinèsta e desaparèish. Que trobam traç de Melusina un drin pertot e notablement en Biarn, com l'assegura la « Melusina d’Iseste.»

Las graulhas en mauparat

MELUSINE ET ROBERT LE DIABLE
Robert II, fils de Mabille de Bellême et de Roger de Montgomery, en 1066, est aux côtés de Guillaume le Conquérant, lors de la conquête de l'Angleterre. Devenu Seigneur de Bellême, il passe sa vie à combattre ses voisins des Comtés du Perche et du Maine. Son effroyable réputation de barbaries et de trahisons qui lui valent d’être excommunié par l'évêque de Sées l'ont fait surnommer « le Diable ». En 1111, lors de la guerre entre le fils de Guillaume le Conquérant, Henri Ier, roi d’Angleterre, et Louis VI le Gros, il passe au service du Roi de France, fait prisonnier son éternel rival, Rotrou III, Comte du Perche et attaque, pille et incendie Mortagne, son fief. Louis le Gros lui confie une mission de paix auprès d’Henri Ier qui le fait arrêter. A partir de ce jour, on ne sait plus rien de lui. Henri Ier prend Bellême en 1113, avec l'aide de Rotrou III qui confisque ses biens.
Jean d'Arras, au XIVème siècle, immortalise la fée Mélusine dans « La Noble Histoire de Lusignan ». C’est un personnage légendaire très ancien, représenté avec des ailes et une queue de serpent. Dans diverses légendes qui l’évoquent, elle prend apparence humaine et épouse un seigneur qui ne doit pas la voir dans son bain. Trop curieux, il succombe à la tentation et découvre sa queue de serpent qui repousse au contact de l'eau. Elle se jette alors par la fenêtre et disparaît. On trouve trace de Mélusine un peu partout et notamment en Béarn, comme l'atteste la « Mélusine d’Iseste.»

Les grenouilles en danger
